Corona - Covid 19

Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen die we horen van leerlingen en docenten lijsten we hier op en proberen deze kort te beantwoorden. Aarzel niet om ons te contacteren voor bijkomende vragen. 

 

Wat betekenen de kleurcodes in het onderwijs? 

We zijn blij met de mogelijkheden die we krijgen om naar de lessen te blijven komen via het systeem van de kleurencodes binnen het onderwijs en hopen deze zo lang mogelijk aan te mogen houden! 

Code Geel

Code Oranje

Code Rood

-

Momenteel volgen we de veiligheidsmaatregelen die werden opgesteld voor code ROOD.

We voerden proactief reeds een verschuiving door in onze lesdagen aan het begin van het schooljaar. 

Door deze verschuivingen kunnen ook tijdens code ROOD al onze leerlingen minstens 1 keer per 2 weken fysiek les blijven volgen op onze Academie.

Alle leerlingen worden per mail zo snel mogelijk op de hoogte gebracht over wat dit specifiek betekent voor uw atelier of klas. 

 

Concreet CODE ROOD :

  • leerlingen -12j: er verandert niets
  • leerlingen +12j: max. groepen van 4 pers, aanvulling met afstandsonderwijs, thuisopdrachten, ... 
  •  
  • Alle hygiĆ«nemaatregelen en afstandsregels blijven gehandhaafd
  • Iedereen +12j draagt een mondmasker in de academie, tijdens de les.
  • Verhoogde waakzaamheid blijft gelden

 

 

Veel gestelde vragen. 

Wordt er een compensatie voorzien indien er zich opnieuw een lock-down voordoet in dit schooljaar? 

Helaas niet. Ons Deeltijds Kunstonderwijs wordt georganiseerd en gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid. De gemeente voorziet een groot deel ondersteuning o.a. via de jaarlijkse werkingsmiddelen maar het is de Vlaamse regering die de lonen betaalt, de inschrijvingsgelden int en beslist over de inschrijvingsvoorwaarden en (verminderings)-tarieven. De sluiting van de academie wordt beschouwd als een uitzonderlijke maatregel wegens heirkracht. 

-

Kan ik het mondmasker afzetten als ik neerzit en voldoende afstand bewaar?

Het mondmasker moet worden opgezet vanaf dat men de Academie betreedt. Ook tijdens de lessen, ook als er voldoende afstand wordt gehouden. Leerlingen zijn vrij om meerdere pauzes te nemen. Ramen en deuren blijven open en zorgen voor de nodige verluchting.

-

Wat zijn mijn opties bij afstandsonderwijs (onderwijscode oranje - rood)?

Uw eigen docent beslist hoe hij zijn afstandsonderwijs organiseert binnen zijn klas/atelier. Afstandsonderwijs kan gegeven worden op basis van thuisopdrachten die mondeling, op papier of per mail worden gecommuniceerd. Evengoed kan er door de de docent geopteerd worden om digitaal een les op te nemen en als videofragment te sturen. 

U heeft geen laptop of kennis van de digitale wereld? Geen nood. Dit bekijken we steeds vanuit de mogelijkheden van de leerling. 

Afstandsonderwijs impliceert dat er feedback wordt gegeven op uw werk dat u thuis maakt. 

-

Is er een compensatie voorzien voor de verloren 3 maanden vorig schooljaar?

Helaas niet. Ons Deeltijds Kunstonderwijs wordt georganiseerd en gesubsidieerd door de Vlaamse Overheid. De gemeente voorziet een groot deel ondersteuning o.a. via de jaarlijkse werkingsmiddelen maar het is de Vlaamse regering die de lonen betaalt, de inschrijvingsgelden int en beslist over de inschrijvingsvoorwaarden en (verminderings)-tarieven. De sluiting van de academie wordt beschouwd als een uitzonderlijke maatregel wegens heirkracht. 

-

Waarom kan ik mijn jaar niet gewoon opnieuw doen? 

Enkel laatstejaars krijgen hiertoe de kans om dit te doen. De eindevaluatie, en dus het al dan niet slagen van een leerling gebeurt op het einde van een graad, in het laatste jaar. Alle tussen-jaren kunnen hun jaar dus niet overdoen.

-

Wanneer kunnen we de werken van vorig schooljaar komen ophalen ?

Alle leerlingen die opnieuw zijn ingeschreven krijgen de kans hun werk te komen ophalen.

De ophaalmomenten van de kinder- en jongerenateliers werden georganiseerd in september. 

De ophaalmomenten van de volwassenen gingen door vlak voor de herfstvakantie.

U wordt gecontacteerd door de directie of uw eigen docent om een afspraak te maken.